torsdag 2 februari 2012

Tutorial - rosettblommor!

Här kommer min tutorial på en sån rosettblomma som jag hade på min layout.
Dessa blommor kan man ju göra på flera olika sätt och det finns även dies som skär ut dem med perforering där man ska vika. Jag ska visa ett sätt där man inte behöver ha nån die.
Börja med att skära till en pappersremsa 30 cm lång och cirka 3 cm bred, om du som jag vill använda en kantstans och göra en bård med. Gör du inte detta så räcker det med 2 cm bredd. Plocka också fram ett snabbtorkande lim och nån typ av cirkelpunch. Du kan även klippa rundlar om du inte har nån punch.

Här har jag stansat kanten med bårdpunchen.


Jag har använt en scoreboard för att biga där jag ska vika. Man får göra det både fram och på undersidan av remsan. Jag har 1½ cm avstånd mellan skårorna på min scoreboard och det tycker jag blir lagom. Jag bigar först ena sidan med 1½ cm avstånd och vänder sen och bigar emellan de tidigare bigningarna. Det blir då 0,75 cm emellan.
Har man ingen scoreboard kan man vika blomman för hand också. Då är det enklast om man har ett relativt tunt papper och att man är noga med att det blir ganska jämnt.


Börja sedan vika ihop remsan som ett dragspel. Vik ihop hela remsan.


Limma sedan ihop den i änden till en ring.


Sen ska man platta ut ringen så att man får bården utåt. Kan vara lite knöligt men det går. Limma dit en cirkel i mitten. Håll den på plats ett tag så att det torkar lite.


Vänd sedan försiktigt på blomman och limma en rundel även på den andra sidan. Sedan är det bara att dekorera framsidan som man vill.


Här nedan ser du några olika rosettblommor jag gjort. Som du ser finns det många olika saker man kan dekorera mitten med, precis som man kan få många olika dekorkanter på dem. Man kan få olika storlekar på blommorna genom att göra bredare eller smalare pappersremsor. 
Hoppas att ni fått inspiration att göra egna rosettblommor.
Om något verkar oklart i min beskrivning så lämna gärna en kommentar om detta, så svarar jag gärna på era frågor.


1 kommentar: